divendres, 6 de setembre del 2019

SEMPRE ES POT GUANYAR ( V. PARTAL)

Aquests dos anys darrers, des de l' 1 d' octubre,   de 2017, ha deixat l' independentisme una mica tocat, és cert. Però també és cert que els catalans i catalanes no ens sentim derrotats i continuem estant on toca. Hi ha una certa malfiança dels dirigents polítics propis, no és per menys, però també és veritat que majoritàriament pensem que no ens conformarem amb qualsevol engruna que vingui de l' estat espanyol. persistirem.
Ahir Vicent Partal va fer un bon article editorial a Vilaweb, comparant la situació a Hong Kong i la de Catalunya. Va bé llegir-la:

 
Ahir vaig mirar d’explicar en aquest reportatge a fons quina era la situació d’Hong Kong. Al vespre la cap de govern, Carrie Lam, va anunciar oficialment la retirada de la llei d’extradició, que havia estat el detonant que havia revifat el conflicte. El moviment democràtic va respondre que la reacció del govern feia tard i feia curt, perquè ara ja hi ha quatre demandes més: l’aturada de la violència, l’alliberament dels detinguts, una investigació oficial sobre la brutalitat de la policia i eleccions lliures i democràtiques. Avui m’agradaria aportar-vos una visió diferent: quines de les coses que passen ací crec que poden tenir una certa significació per a nosaltres.
Els conflictes poden adormir-se, però no desapareixen per art de màgia
Aquesta és la constatació més important de totes. Entre la Revolta dels Paraigües i el moviment actual han passat cinc anys. Cinc anys en què va semblar que la repressió del govern i les divisions dins el moviment democràtic havien barrat el pas a qualsevol oportunitat. El conflicte d’Hong Kong semblava completament dominat i potser això ha menat el govern a cometre l’error que ha comès. Cinc anys després, de sobte, la societat ha esclatat, certament d’una manera diferent, amb tàctiques i eslògans diferents, però enllaçant amb el mateix objectiu.
Final del formulario
Per què? Senzillament, perquè els conflictes poden adormir-se, els pot controlar el govern, pot mirar d’apaivagar-los…, però si no es resolen, si no hi ha diàleg ni propostes positives, tornen i tornen, una vegada i una altra. Evidentment, tornen si són tan importants com els d’Hong Kong, Escòcia o Catalunya, per posar tres situacions ben diferents. Només cal una espurna, qualsevol, una llei d’extradició, un Brexit, una sentència?
Cal anar-hi, anar-hi i tornar-hi a anar
Durant aquests cinc anys passats, ací a Hong Kong, enmig de la repressió i el silenci, si més no una part del moviment ha insistit a continuar, continuar i continuar. Fins i tot quan les circumstàncies eren més difícils, quan els dirigents eren empresonats, enmig d’una aparent indiferència social creixent, el sector més dinàmic del moviment mantenia la pressió i mantenia els objectius, no deixava que s’esmicolassen. L’explosió d’ara no es pot explicar de cap més manera. Si hi ha rendició s’acaba tot, si l’esforç es manté acaba apareixent l’oportunitat. El derrotisme, en aquest cas, és un gran aliat de la repressió.
No hi ha res que no s’haja inventat, que no us impressionen
Sorprèn de veure com les tàctiques dels governs són tan semblants. A Hong Kong han fet gairebé tot allò que van fer al Principat durant l’octubre republicà i els mesos posteriors. Atacar amb la policia. Atacar amb escamots d’incontrolats. Fer aparèixer grups que reclamen als manifestants de negociar, com si fossen neutrals, però que no reclamen mai a l’estat que assumesca la seua responsabilitat i negocie. Amenaçar amb moviments de tropes coreografiats. Amenaçar les empreses, fer que es decanten cap a l’estat. I amenaçar la població amb el desastre econòmic que seria un canvi de status quo. Impedir que diputats electes ho puguen ser perquè no juren la constitució espanyola o no expressen lleialtat a la Xina. Impressiona de veure-ho, però alhora és aclaridor: ja sabem què faran i ja sabem que tot allò que facen respon a un guió previ. No ens deixem impressionar, doncs, ni ens creguem res d’allò que no és sinó façana.
És nosaltres, els diversos nosaltres, contra ells
Entendre això és fonamental. Aquests dies he vist un gran canvi respecte del 2014: ara les accions de confrontació d’una part del moviment, fins i tot les més violentes, ja no són aturades pels manifestants ni criticades. No es tracta de si cal violència o no. Simplement es tracta de saber pintar la ratlla entre l’un costat i l’altre. ‘Tots som al mateix vaixell i la violència té l’origen en la brutalitat de la policia’, em deien. Més enllà dels mètodes usats, i de si cal violència o no, el significat profund d’aquesta reacció és que tu pots estar en desacord amb les tàctiques d’alguns dels teus, però no oblides mai que són dels teus. I per tant respectes allò que fan.
I evidentment això també val al contrari. Saps qui són els teus, però també saps qui tens en contra i no fas res per donar-li aire. Que tu mateix, la teua policia, detinga i perseguesca els teus manifestants no s’entén. Que tingues tancats a les teues presons els teus dirigents no hi ha manera d’explicar-ho. Com no s’entén que vulgues reforçar aquell que et reprimeix. El vot a favor de Pedro Sánchez, per exemple, ací és incomprensible. Per quins set sous votaràs aquell qui té la teua gent tancada a la presó, aquell qui et nega el dret no tan sols d’autodeterminació sinó de votar en referèndum? Pitjor encara: com pot ser que votes aquell qui nega l’existència del conflicte i diu que en tot cas el conflicte ets tu? El nosaltres pot ser divers, evidentment, i pot tenir pràctiques i idees extremadament diferents, però sempre és un nosaltres. I sempre va contra ells. No entendre això és negar l’existència del conflicte polític.
Sigues aigua, no els ho faces fàcil
Ahir vaig dedicar una part del reportatge a explicar aquesta tesi del ‘sigues aigua’, que em sembla particularment interessant. Consisteix a triar sempre el terreny on combats, pensant que siga el més favorable a tu i pensant a col·lapsar la reacció de l’estat. Quan van a cercar-te en un lloc i amb una gent, tu ja ets en un altre amb una altra gent. Cal demostrar-los i demostrar als ciutadans que no tenen la capacitat física real de controlar la situació i posar-los nerviosos fins que perden els nervis i cometen errors.
A mi això m’ha interessat especialment. Crec que un dels problemes del 27 d’octubre era que el terreny de la confrontació era molt favorable a l’estat, que tan sols havia d’atacar una institució, la Generalitat, i un espai geogràfic concret, el parlament o el Palau de la Generalitat. En canvi, ara caldria pensar en allò que un dia vaig anomenar un Arenys de Munt de la presa del poder. Ser aigua. Des dels municipis, alliberant territoris que l’estat espanyol no té prou mans per a reprimir. El Primer d’Octubre ja vam veure què podien fer, però també vam veure què no podien fer, les limitacions de la seua resposta.
Sempre es pots guanyar, però has de ser un problema o no guanyaràs mai
Ahir la cap de govern d’Hong Kong va sorprendre tothom anunciant la retirada formal de la llei. En canvi, la setmana passada havia detingut durant hores un grapat de dirigents socials i polítics per amenaçar la població abans de la convocatòria d’una gran manifestació dissabte i d’una vaga general dilluns i dimarts. Però la gent no es va espantar. Al contrari. La manifestació es va desconvocar (sigues aigua…) i la ciutat va ser presa per grups que alçaven barricades i responien a la brutalitat de la policia, que va arribar a l’extrem d’atacar ciutadans dins els vagons del metro. Tot fa pensar que la setmana passada el govern d’Hong Kong pensava que podia espantar el moviment i en canvi ha acabat havent de regalar-li la primera victòria: la retirada de la llei.
Això recorda una cosa elemental però que sembla que hem oblidat: que sempre es pot guanyar. Sempre. Joan Ramon Resina ho analitzava dilluns d’una manera brillant, explicant el canvi de to; Joan Minguet definia molt bé la sensació que molta gent té; i Julià de Jodar hi anava a fons ahir mateix, tots tres en aquestes pàgines. Però sempre es pot guanyar. Els països bàltics van derrotar la segona superpotència nuclear del món. El Vietnam va fer fora del seu país la primera. El mur de Berlín, que semblava infrangible, va caure. L’apartheid es va enfonsar sota els peus dels racistes. I ara una ciutat, petita en l’escala d’allò que és la Xina, es pot enfrontar a Pequín i els seus titelles i guanyar. No sempre es guanya, però sempre es pot guanyar.
Ara, la primera i gairebé única condició per a guanyar és ser un problema. Ser un problema que l’estat no puga dominar amb normalitat de cap de les maneres i que apareix com un problema a resoldre, per tant, als ulls de l’opinió pública mundial. L’octubre del 2017 Catalunya era un problema que formava part de l’agenda de tots els governs del món i avui no ho és. Avui ho és Hong Kong. Perquè hi ha una crisi que apareix a totes les televisions i a tots els diaris, que inquieta els ciutadans que s’interessen per la política a qualsevol país del món. Rebaixar el nivell del conflicte, voluntàriament, és doncs la pitjor decisió. Possiblement l’error més gran que s’ha comès i, per tant, el que cal rectificar de manera més urgent.

dijous, 22 d’agost del 2019

DESOBEIR LLEIS INJUSTES




















Des d´Estat Català donem suport a la carta del President d' Òmnium, Jordi Cuixart, dirigida a la UCE a Prada.

Les lleis injustes no estan fetes per a obeir-les, o s' han de canviar o s' han de desobeir. Així ho veiem.

"El Nacional". El president d'Òmnium Cultural, Jordi Cuixart, ha fet una nova crida a desobeir "aquelles lleis injustes quan calgui". En una carta dirigida a la Universitat Catalana d'Estiu (UCE), Cuixart ha garantit que "diguin el que diguin les sentències", des de l'entitat continuaran "lluitant per la llibertat i els drets humans, arreu dels Països Catalans".
"Desobeint aquelles lleis injustes quan calgui, i militant en la tendresa amb el més gran dels nostres somriures", escriu Cuixart. La carta acaba: "Per la memòria dels que ens han precedit i per responsabilitat amb les generacions que han de venir: Ho tornarem a fer!".
A la carta, Cuixart assegura que des de Lledoners se senten "els aires frescos de l'estiu de Prada" i recorda quan ell, amb Jordi Sànchez, hi van ser-hi el 2017 "a les portes d'una tardor en què vam saber que ho podíem tot".
El president de la Generalitat, Quim Torra, va defensar el passat dimarts 20 d'agost també en el marc d'una xerrada a la UCE que “només queda la confrontació pacífica” i la “ruptura democràtica” per tirar endavant la independència.

dijous, 15 d’agost del 2019

ESPAÑA GLOBAL CONTRA CATALUNYA

Aplaudim la decissió del President Torra d´entrar en el tema de la manipulació institucional espanyola, en el camp internacional. Pensada pels oligopolis politics-econòmics espanyols, ordenada per Borrell i executada per España Global, sempre manipulació contra Catalunya.
Ja ens coneixem prou a aquestes alçades del procés, sabem tots quina mena d' entitat és España Global i sabem qui són Borrell i els seus. Penós també ens sembla el seguidisme acrític d' Iceta i el socialisme, tot sigui contra Catalunya i en defensa de la seva Espanya.
Cal plantar cara internacionalment a aquests projectes que només volen atacar Catalunya, i que paguem "entre todos los espanyoles" (també nosaltres) en contra nostra.
Us afegim un petit text que ha publicat aquest matí "El Nacional":

 


El president de la Generalitat, Quim Torra, s'ha mostrat molest i indignat en conèixer el contingut del document que España Global –organisme depenent del ministeri d'Exteriors espanyol- està distribuint amb l'argumentari antiindependentista del govern de l'Estat. Amb aquest informe, Espanya pretén contradir el discurs i el relat sobiranista i, entre altres coses, dona per bones les tesis de la Fiscalia o alguns testimonis concrets en el judici de l'1-O, del qual encara no hi ha sentència.
Aquest punt justament el que, segons ha pogut saber l'ACN, ha portat a Torra a donar instruccions als serveis jurídics de la Generalitatperquè estudiïn les mesures a emprendre per l'argumentari d'España Global.
I és que el president considera que amb el document el govern de l’Estat estaria vulnerant la directiva europea sobre presumpció d'innocència, i creu que pot suposar una interferència en el poder judicial. A més, el president considera que el text criminalitzant el moviment independentista poques setmanes abans que, previsiblement, es dicti la sentència del Tribunal Suprem sobre el cas de l'1-O i això també fa créixer la seva sospita.
De la mateixa manera, Torra ha avisat que demanarà a l'Estat quant ha costat l'elaboració de l'informe d'España Global per si es pot ser constitutiu d'un delicte de malversació. 

dijous, 25 de juliol del 2019

MADRID: NO HI HA RAONS PER A DONAR SUPORT A SANCHEZ.

Cap vot català pels del 155.Vota NO #memòria #dignitat #llibertatpresospoliticsiexiliats





















Entenem que cadascú pot aplicar la tàctica que vulgui per a seguir mantenint un espai polític, però no entenem a canvi de què s' intenta recolzar un govern "socialista" quan una part important de catalans i catalanes no entèn que el PSOE sigui, ara per ara, un partit d' esquerres.
El recolzament al govern de Sanchez és perquè no entri un govern a Espanya de PP- Ciudadanos i Vox? L' única tàctica política és "que vé el llop..."

   
El candidat a la presidència del govern espanyol, Pedro Sánchez, no va aconseguir de ser investit ahir. No és estrany, vist com havia insultat i menystingut aquells que pràcticament li regalaven el seu vot. Algunes de les intervencions del dirigent del PSOE, de fet, van ser tan excessives que passaran a la història de la infàmia parlamentària. Demanar a Podem que pacte amb Vox, Ciutadans i PP amb l’argument que els quatre junts tenen la majoria suficient, no és que siga insultant sinó que és una provocació en tota la regla. I burlar-se després de Gabriel Rufián, demanant-li si ha après res de la repressió, és cruel i indigne, impropi d’un demòcrata.
No puc respondre per Rufián ni per ningú. Però puc respondre a la pregunta del candidat a president d’Espanya. Perquè sé ben bé què he après.
Ahir l' editorial de Vilaweb amb en Partal, ens va semblar molt adequada per a reflexionar sobre la situació del moment:
Senyor Sánchez, aquestes són les quatre coses que jo he après
«No puc respondre per Rufián ni per ningú. Però puc respondre a la pregunta del candidat a president d'Espanya. Perquè sé ben bé què he après.»
Primera: he après que Espanya pot ser derrotada. Ho va ser el Primer d’Octubre, de manera estrepitosa. Hi va haver urnes, hi va haver paperetes, hi va haver col·legis electorals, hi va haver votants, malgrat el CNI, la policia, l’Íbex 35 i els quintacolumnistes. I no ho van poder impedir, com tampoc no van poder impedir que la gent defensés la democràcia de l’atac dels uniformats, despullant el règim davant les càmeres de tot el món. Si avui la república només és una proclamació del parlament no és pas perquè Espanya la derrotés en cap moment sinó per la incompareixença del govern de Catalunya. En aquest procés, de moment, Espanya només acumula derrotes: va ser derrotada el Primer d’Octubre, i el dia 3, el 27 d’octubre i després el 21 de desembre, cosa que va ensorrar el seu pla. I ha eixit derrotada de totes les eleccions que hi ha hagut des d’aleshores. Va ser derrotada a Bèlgica, a Escòcia, a Suïssa i a Alemanya, amb una sentència demolidora en aquest cas. Són, si de cas, els errors del nostre camp, que li han permès respirar i mantenir-se viva.
Segona: he après que Espanya és irreformable i no pot presentar cap projecte alternatiu a la independència o la submissió. Sap greu per la gent noble i honrada, com Jaume Asens, que encara insisteix que hi ha una altra Espanya possible. Però no existeix. Alguns van pensar que la independència es feia contra el PP, contra el residu directe del franquisme, però també es feia, i això es veu amb més claredat cada dia, contra un Partit Socialista que, en aquesta qüestió, no se separa ni un mil·límetre del seu antagonista. A Madrid, amb l’excepció de Podem, i encara no sempre, ni entenen el problema ni el volen solucionar. Només pensen en la submissió i la derrota. Tan obsessivament que, fins i tot, quan Esquerra Republicana es mostra disposada a fer el que siga per a salvar l’expedient personal, Sánchez reacciona fent-li copets al cul (pam, pam, has après res?) en compte de reaccionar fent política. No hi ha res a fer, és o independència o submissió. I la submissió no serà.
Tercera: he après que preferisc mil vegades un país sense bons polítics que uns polítics excel·lents que no tinguen país. I que me’n fie molt més. I ho dic amb el respecte més gran per ells i tot allò que han fet de positiu i els costos que els ha representat. Però en aquests anys hem vist molt clarament com el millor de la nostra societat esclatava des del carrer, passat per damunt de la classe política. I hem vist també com la classe política, el partidisme més malaltís, ens posava dins una cova de la qual només ara comencem a entendre que hem d’eixir ràpidament. Un consell, doncs, senyor Sánchez: no us cregueu necessàriament que el que veieu i us diuen a Madrid és el que sent i pensa la societat catalana. O un dia us sorprendreu.
I quarta: he après que en aquest combat ens pegueu molt durament, i ens feu molt de mal, però també acuseu, i de quina manera, els nostres cops, com si fóssem en un bell i èpic combat de boxa. Heu fet tres eleccions en quatre anys, que fàcilment podrien ser-ne quatre, dues investidures fallides, que fàcilment podrien ser-ne tres, una moció de censura, més d’un any de govern provisional i més d’un any sense pressupost. Les clavegueres del poder s’han obert i la pudor ho impregna tot. Per intentar dominar-nos, heu trinxat la democràcia, en una jugada que pot acabar qualsevol dia amb els vostres ossos a la presó –o què creieu que pensen tots aquests de la banda i el pla, ara que han après que un jutge pot saltar qualsevol regla i limitació? Potser no sereu mai president del govern, senyor Sánchez; com a mínim, no pas elegit amb els vots de la població. I si fósseu prudent, més us valdria d’anar pensant que podríeu seguir perfectament el camí de Mariano Rajoy, aquell home totpoderós que va impulsar el 155 però que va acabar tancat en un restaurant durant hores i més hores, bevent-se la caiguda, després d’haver-se quedat, gràcies precisament al 155, sense cap xarxa que la pogués aturar.
Que si hem après res, pregunteu, senyor Sánchez? No ho sabeu prou.

divendres, 5 de juliol del 2019

ESTAT CATALÀ A STRASBOURG, HAVIEM DE SER-HI.








Estat Català ens vam manifestar a Estrasburg , per denunciar la vulneració dels drets de vot i participació democràtica de mes de 2000.000 de persones de l'Unió Europea per part de l'Estat espanyol , amb la complicitat i silenci dels estats europeus.Més de 10.000 catalans vam pujar a Estrasburg, per donar suport als eurodiputats independentistes catalans Carles Puigdemont, Oriol Junqueres i Toni Comin que estan privats de drets fonamentals.A la concentració davant la seu Parlament Europeu els independentistes catalans van rebre el suport de 32 eurodiputats i d'alsacians, bretons, bascos, occitans,corsos,irlandesos,sards, sicilians i d'altres pobles que també lluiten per la seva llibertat

Estat Català ens vam manifestar amb cartells i pancarta pròpia, que vam difondre els dies anteriors.
Creiem que haviem d' estar allí i hi vam ser, pensin el que pensin els grans opinadors i tertulians diversos.





diumenge, 16 de juny del 2019

COLAU, LA VISIÓ D' ESTAT ESPANYOL, LA JUSTICIA ESPANYOLA I BOYE.

Ahir vam tenir ocasió de veure en quin moment precís estem de la nostra història, la composició dels nous ajuntaments ens va donar la imatge real de cada comarca i municipi (amb pactes sorprenents en algun lloc, però entenedors en molts casos per la situació política local de cada municipi). El cas de Barcelona va semblar una maniobra estratègica d' Estat (espanyol). La visió d' Estat (espanyol) contra l' independentisme va ser molt clara i nítida, recolzada en el cinisme de la sra. Colau i també en la incapacitat dels nostres líders dels partits independentistes, que potser no han tingut suficient visió d' Estat (Català).
Ahir va circular un video per la xarxa d' una entrevista premonitòria de Nació Digital, on el que sembla una incoherència teòrica, agafa coherència si veiem la visió d' Estat (espanyol).

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 També avui ha estat molt entenedor (per a qui ho vulgui entendre) l' article de Gonzalo Boye, sobre el lawfare, Brasil i Espanya. Bona lectura:

         A través de la magnífica feina dels periodistes de The Intercept Glenn Greenwald i Victor Pougy, hem pogut descobrir la trama corrupta, i colpista, existent al Brasil mitjançant la qual una sèrie de fiscals i jutges comandats per l'exjutge Sergio Moro, avui ministre de Justícia amb Bolsonaro, van aconseguir alterar la realitat política arribant a empresonar l'expresident Luiz Inácio Lula da Silva després d'acusar-lo i condemnar-lo per corrupció.
Glenn Greenwald no és nou en l'ofici de revelar trames complexes, perilloses i enquistades en els aparells estatals, tal com ho va demostrar amb el cas d'Edward Snowden. Si alguna cosa caracteritza Greenwald és la serietat, el rigor, la independència i, sobretot, el valor per denunciar, a través del seu treball, qualsevol mena de muntatge que ataqui els principis bàsics de la democràcia.
El que estan explicant del Brasil bé pot emmarcar-se en el que s'ha anomenat lawfare, anglicisme que sorgeix de combinar law (llei) i warfare (guerra). El rellevant, en tot cas, no és la seva denominació ni la seva definició, sinó com s'està estenent per diversos països una estratègia que va ser descrita per primera vegada a Unrestricted Warfare, llibre sobre estratègia militar publicat el 1999.
Només dos anys després, el 2001, aquest concepte comença a ser utilitzat fora de l'àmbit militar nord-americà i això es produeix, com bé constaten autores com Vollenweider i Romano, a partir de la publicació d'un article del general Charles Dunlap a la revista de la Duke Law School.
La lawfare no és més que la guerra a través d'altres mètodes, però amb un clar objectiu: l'aniquilació de l'enemic, del contrari, del dissident i, això, mitjançant la utilització no només del dret, sinó, també i especialment, de les estructures del poder judicial que és cridat a jugar un paper vital en aquesta nova forma de guerra.
Aquest nou tipus de guerra, implementada a través de la judicialització de la política, és una cosa que s'està veient en diversos casos, especialment a Llatinoamèrica, en països com el Brasil, l'Equador, l'Argentina, Colòmbia, etc., i que ha donat els resultats esperats pels seus dissenyadors: l'aniquilació dels enemics polítics mitjançant la "creació" de causes penals que bé acaben amb aquests enemics a la presó o destruïts mediàticament i políticament de manera irreversible.
La lawfare no és més que la guerra a través d'altres mètodes, però amb un clar objectiu: l'aniquilació del dissident mitjançant les estructures del poder judicial 
El principal instrument a través del qual es duria a terme aquesta nova forma de guerra, segons Vollenweider i Romano, seria el poder judicial i això perquè en els últims anys s'ha convertit "en un potent espai des d'on desplegar, gairebé sense limitacions, estratègies de desestabilització i persecució política, fins a situar-se molt lluny del principi republicà de l'equilibri de poders".
Això seria així, segons aquestes mateixes autores, perquè "és l'únic (poder) que no deriva de la voluntat popular sinó de complexos mecanismes de designacions polítiques i concursos, sumat a privilegis que els altres poders no tenen" i això "li permet operar políticament sota una completa capa d'institucionalitat" intentant "objectius similars als que en altre temps buscaven les forces armades: deslegitimar i perseguir figures polítiques populars oposades als seus interessos" cosa que farien "a través d'"experts", que fan anar un llenguatge tècnic objectiu (el llenguatge jurídic), que es vanta de no estar "contaminat per la política" i, afegeixo, donant l'aparença d'imparcialitat.
Aquesta nova forma de guerra ideològica seria la que importants fiscals federals del Brasil, comandats per l'actual ministre de Justícia de Bolsonaro, haurien utilitzat per acabar amb la carrera política de Lula, derrotar políticament el seu partit i, d'aquesta manera, alterar, irremeiablement, el curs polític brasiler amb conseqüències que encara tardarem anys a delimitar.
El que ha passat al Brasil és molt greu, però, segurament, no som capaços de dimensionar-ho perquè ens agafa lluny i perquè no és senzill contextualitzar-ho, però si fem un exercici d'imaginació, encara que tot això no sigui més que una ficció amb finalitats didàctiques, potser podem comprendre com funciona aquesta estratègia.
Imaginem, per un moment, que en lloc del Brasil som a Espanya i que existeix una opció política forta, seriosa i amb un projecte clar que, per exemple, plantegés un model republicà i la independència de part del territori de l'Estat. L'esmentat projecte podria ser combatut políticament o, seguint els manuals americans de la lawfare, també ho podria ser judicialment... i seguim al terreny de les hipòtesis.
Suposem que s'hagi optat per fer-ho per via judicial, per a la qual cosa, llavors, caldria disposar de fiscals disposats a concertar-se per generar causes penals que poguessin servir de base per criminalitzar l'esmentat projecte polític. Insisteixo, només estem parlant figuradament.
En qualsevol cas, no n'hi hauria prou de disposar d'un grup de fiscals disposats a saltar-se la llei i utilitzar-la al seu aire perquè aquest procés de criminalització de l'oponent polític tingués èxit, també farien falta jutges disposats a legalitzar aquestes actuacions, a portar a la presó, primer preventivament, els opositors, per, després d'un procés aparentment legal, condemnar-los i, d'aquesta manera, treure'ls de circulació per molts anys aconseguint, per tant, la derrota del projecte polític que representen però per una via "neta" i aparentment legal.
Imaginem que, en lloc del Brasil, som a Espanya i que existeix una opció política forta, seriosa i amb un projecte clar que plantegés un model republicà i la independència de part del territori de l'Estat
Molts, arribat a aquest punt, ens plantejaríem que això seria impossible a Espanya perquè, per a això, existeixen mecanismes que impedeixen els abusos i que, per exemple, es podria acudir al Consell General del Poder Judicial (CGPJ) perquè reconduís aquests comportaments o que, a través d'accions penals, es podria exigir responsabilitat a aquests jutges i, a més, que sempre ens quedaria el Tribunal Constitucional per fer complir els mandats constitucionals i vetllar pel respecte dels drets fonamentals.
El problema sorgiria, i sempre parlant de manera hipotètica, en el cas en què el CGPJ també estigués format per jutges disposats a participar en aquesta lawfare i, també, si això mateix passés en el Tribunal Constitucional. Al Brasil justament això és el que ha passat i, ara, l'única esperança de Lula i del seu projecte polític està en el Tribunal Interamericà de Drets Humans, l'equivalent americà del Tribunal Europeu de Drets Humans d'Estrasburg.
Afortunadament, el que va passar al Brasil, passa a l'Equador, a l'Argentina, a Colòmbia i en altres diversos països de Llatinoamèrica, però no passa a Espanya perquè aquí seria impensable que una conjunció així d'interessos polítics s'alineessin per generar un resultat tan pervers i, a través del retorciment dels instruments jurídics i de l'ús de l'aparell judicial i fiscal, es pogués aniquilar l'enemic polític.
Francament, crec que seria impensable que a Espanya hi hagués fiscals disposats al que ha passat al Brasil i, molt menys, que les altes instàncies jurisdiccionals estiguessin disposades a jugar el paper que han jugat al Brasil, per molt que després poguessin acabar ocupant càrrecs ministerials.
A Espanya, quan un fiscal anomena "cop d'estat" a actes que en altres països s'han qualificat de mers exercicis democràtics, ho fa no perquè estigui criminalitzant la política, ni com a part d'una "Spanish way of lawfare" sinó per mer excés dialèctic, ja que aquí seria impensable que uns "gringos" o uns "sudacas" ens ensenyessin un mecanisme tan expeditiu, brutal i cru per acabar amb els rivals polítics.
Tan clar és que estem davant d'una ficció com que a Espanya el "quart poder", la premsa, actuaria com un eficaç contrapès que denunciaria una cosa d'aquestes característiques i no passaria com al Brasil, l'Equador o altres països llatinoamericans on els mitjans no només van callar sinó que van ser còmplices d'aquesta barbaritat... La gran diferència és que nosaltres no necessitaríem Greenwald i Pougy per revelar una barbaritat tan gran perquè aquí això no succeiria.    

dissabte, 8 de juny del 2019

CONCENTRACIÓ QUAN S' ACABI EL JUDICI / I ARTICLE CAROD-ROVIRA "vOTS, NO. DINERS, SÍ."

Finalment s' acaba això que en diuen "judici al procés". No n' esperem res de bo, ni ara ni abans. El punt de vista dels catalans i el dels espanyols està molt lluny, som dues realitats molt diferents (no només culturalment, lingüísticament o històricament) sinó que cada vegada es fa més palés que ho som en gairebé tots els àmbits, però ells ens necessiten com a súbdits i aquesta necessitat fa que els conceptes com "drets individuals" o "col.lectius" o "democràcia" agafin uns matisos molt diferents aquí o allà.
Fa temps que, des d' Estat Català (com molts d' altres), diem que no hi fem res en aquest estat, però esperarem que s' acabi el judici d' una vegada, donem suport a la convocatòria per la tarda en  què
s' acabi el judici i sortim al carrer.


 








Aprofitem per adjuntar un article de dimecres que va escriure Josep-Lluís Carod-Rovira al Nació Digital, que és una reflexió de la poca importància que tenen per a ells els vots i la necessitat d' enfocar el tema econòmicament també, perquè és on pot fer desencallar la situació.

Vots, no. Diners, sí
«Només ens en sortirem si les nostres decisions qüestionen, afecten i condicionen, de forma directa, la seva economia»
 per Josep-Lluís Carod-Rovira, 5 de juny de 2019 a les 21:00 | 
Cap dels quatre projectes d’Estatut d’Autonomia aprovats pel poble de Catalunya, o bé pels seus representants, no ha estat mai respectat per Espanya. Així va ser el 1919 amb el text aprovat per l’Assemblea de la Mancomunitat. I amb l’Estatut de Núria, que tenia el suport del 99% dels vots emesos, el 1931. I amb l’Estatut de Sau, el 1979, preparat per diputats i senadors catalans a Madrid. I amb el del 2006, que al Parlament havia rebut 120 vots favorables i només 15 en contra. El fanatisme radical de l’espanyolisme polític n’escapçà el contingut a les corts espanyoles i el tribunal constitucional va fer-hi la resta, fins i tot després d’haver estat aprovat en referèndum. El vot dels catalans, doncs, no val res a l’hora de decidir el nostre estatus jurídico-polític. Però tampoc no serveix per a decidir qui és diputat o senador a Madrid, ni europarlamentari a Brussel·les i Estrasburg, ni per determinar quina persona presideix la Generalitat, tant se val el que la gent voti.
 

El diputat i el senador més votats han estat suspesos d’aquesta condició institucional i representativa guanyada netament a les urnes i han deixat de ser, doncs, diputat i senador, com altres tres escollits catalans també. I el que ha tret més vots a les europees ni tan sols pot recollir l’acreditació corresponent, ja que corre el risc de ser detingut si ho intenta. Tant se val que hagi obtingut més sufragis que els guanyadors de les eleccions en 16 dels 28 estats de l’actual UE. Ni tan sols es respecta, per a la ronda de consultes amb el cap d’estat, que són els grups parlamentaris els que decideixen qui assumeix aquesta funció i qui millor que qui n’ha encapçalat la llista? Votem el que votem, doncs, queda clar que, amb un pretext o bé un altre, no som nosaltres qui decidim, sinó que qui acaba decidint per nosaltres és Espanya. La realitat és que Catalunya, la societat catalana, els votants catalans, no tenim l’última paraula en res, votem el que votem a les urnes, perquè no tenim la consideració de subjecte polític sobirà, sinó subordinat, subsidiari i dependent d’uns altres. El nostre vot, la nostra voluntat, no compta. I el que sí que és determinant és la voluntat d’uns altres i els seus vots en unes institucions estatals on ells sempre seran majoria i nosaltres minoria.

Els nostres vots no compten, deia. Ni volen la nostra llengua, que els crea rebuig i incomoditat, ni la nostra cultura, que ignoren tant i que no tenen cap interès per conèixer. No hi fa res que tinguem una literatura rica i potent, comparable a la d’altres literatures d’un pes demogràfic similar. Tant se val el coratge emprenedor, l’esperit laboriós, el caràcter innovador, la creativitat en tots els llenguatges artístics, la xarxa empresarial, la cultura industrial, la iniciativa privada, el nivell capdavanter de la ciència i la recerca, l’europeisme, el cosmopolitisme, el neguit per viatjar i parlar llengües diverses o la passió per la modernitat en tots els àmbits. Ni donen importància a una societat forjada des d’ella mateixa, sense estat i amb l’estat en contra, autocentrada en valors com l’associacionisme, el voluntariat, el cooperativisme o la solidaritat.
 



Res de tot això, doncs, no compta per a Espanya ni hi té la més mínima importància. No compten els vots, ni volen la llengua, ni els interessen els nostres valors com a societat nacional diferenciada. En realitat, l’únic que els interessa de nosaltres són els diners que en treuen i res més. Els Països Catalans són una font de finançament essencial per al manteniment, funcionament i continuïtat de l’estat espanyol tal i com l’hem conegut fins ara. No solament figuren al capdavant en la recaptació d’impostos, sinó a la cua de les inversions. Els nivells baixíssims d’execució del pressupost estatal en aquests territoris són un veritable escàndol, any rere any. L’incompliment d’allò que s’aprova és una pràctica regular que castiga el benestar dels nostres conciutadans, sobretot dels més vulnerables, i la modernització general del país.

L’estat de les infraestructures és una altra vergonya, atès que a l’envelliment i deteriorament de les ja existents s’hi sumen la manca de les imprescindibles, com el corredor ferroviari mediterrani, en una planificació d’estructura radial, centralista, on tot està pensat perquè conflueixi a Madrid i poder articular així, nacionalment, Espanya. Fins i tot els ports de Barcelona i de València han de destinar els beneficis assolits per a mantenir els ports de l’estat que són deficitaris i no gens eficients. I és a Madrid on s’eliminen els peatges d’autopistes, perquè Espanya ha quedat reduïda a Madrid, on una elit parasitària extreu el resultat dels nostres esforços per al seu manteniment i continua emprant  el centralisme econòmic, cultural i polític per mantenir les regions més pobres de l’estat en situació de subsidi, dependència i subdesenvolupament permanents. El benestar de les elits instal·lades a Madrid només és possible mantenir-lo amb el nostre malestar.

Només ens volen retenir, tan sols s’oposen que ens n’anem d’Espanya, no pas perquè no volen perdre la nostra llengua, la cultura o bé els nostres valors, sinó perquè no es poden permetre de perdre’n els diners que hi aportem, en una pràctica d’espoli persistent que es fa ja insostenible. Fins ara, només pagàvem i callàvem. Ja fa temps que hem decidit que no callarem més i ens hem posat a parlar, tot i que continuem pagant. Tinc la convicció que el nostre únic desllorigador no és cultural, ni polític, sinó econòmic. Només ens en sortirem si les nostres decisions qüestionen, afecten i condicionen, de forma directa, la seva economia. Perquè això és l’únic que els farà reaccionar. Altrament dit, el dia que comencem a deixar de pagar ja haurem entrat, de debò, en la fase final del procés.